De Lerende Stad Leiden

Een burginitiatief van Roos Tulen en Jan Olav Smit

Roos Tulen | roostulen@gmail.com | 06 46 17 44 46

Jan Olav Smit | janolav.smit@hgmr.nl | 06 – 21 27 57 87

Waarom?

Waarom?

Betrek het hele systeem.

Vind duurzame oplossingen voor een vitaal Leiden om te:

  • wonen
  • werken en
  • ontspannen

Resultaat eind 2019

Resultaat eind 2019

Eind 2019 zijn 1000 Leidenaren verbonden aan De Lerende Stad Leiden:

  • hebben bijdrage geleverd
  • nemen deel aan activiteiten
  • zijn onderdeel van de community: De Lerende Stad Leiden

10 thema-workshops a.h.v. de 5 disciplines (Senge)

  • zo denken we dus | mentale modellen
  • ontdekken van patronen | systeemdenken
  • gemeenschappelijk visie
  • echt luisteren | teamleren
  • persoonlijk meesterschap

veroorzaak is de basishouding:

  • ver – richting 2040
  • oor: luisteren tijdens de dialoog
  • zaak: ondernemend

check-in vraag: Ik veroorzaak vandaag ….

Daar waar mogelijk stoppen met:

  • reactief beleid
  • mechanisch handelen

Bevorderen van:

  • een grotere oplossingsruimte
  • toename impactvolle oplossingen
  • leren = spelen = fun = vrij voelen
  • een gemeenschappelijke visie
  • gedragen besluitvorming
  • prototypen
  • opschalen

Leiden: stad van ontdekkingen

Leiden: stad van ontdekkingen

Wat doet deze slogan met jou?

We doen we met de kennis van alle ontdekkingen?

In de Gouden eeuw was de gouden driehoek op het Rapenburg:

  • kennis – wetenschap
  • kunst – verbeelden
  • ambacht – boeken

Wat is de “nieuwe” gouden driehoek?

Welke vraag beantwoordt de stad Leiden voor haar inwoners?

Met elkaar in dialoog

Met elkaar in dialoog

De Lerende Stad

De Lerende Stad

Kleurt zichzelf in en krijgt lerende wijs betekenis.

Praten in metaforen en archetypen:

  • de boer: de grond gereed maken om te zaaien (grond = onderbewuste | oogst = bewust = zichtbaar)
  • de imker: als Leiden de bijenkorf is, hoe oogsten we honing?
  • de gezonde supermarkt: assortiment voor vitale mensen

Mentale modellen

Mentale modellen

Aan welk (wereld)paradigma houden wij ons vast?

Waar brengt het ons?

Welke mentale modellen gaan ons verbinden?

Uitgangspunt voor de lerende stad.

Het proces: Theory U

Het proces: Theory U

  1. Start en daal af naar de bodem van de U: Observeren, observeren en nog eens observeren. Download niet langer het bekende en verwachte, maar dompel jezelf onder in plekken met het grootste potentieel, in kwesties die het belangrijkste zijn voor de situatie waarmee je je geconfronteerd ziet.
  2. Op de bodem van de U: Trek je terug en overdenk alles: geef je innerlijk weten de kans zich te manifesteren. Zoek in je diepste binnenste die stilteplekken van waar het innerlijke weten naar boven kan drijven. Hier overdenk en deel je alles wat je geleerd hebt door dien intense vorm van luisteren en vraag je je af:
    • Wat wil zich hier manifesteren?
    • Hoe verhoudt zich dat tot het vervolg van de reis?
    • Hoe kunnen we deel worden van het toekomstverhaal in plaats van vast te houden het verhaal uit het verleden?
  3. De reis terug omhoog langs de rechterpoot van de U: Handel spontaan. Onderzoek al doende de toekomst. Ontwikkel een prototype waarbij de toekomst wordt geëxploreerd door kleine, snelle en spontane activiteiten. Zo’n prototype genereert snelle feedback van alle belanghebbenden en stelt je in staat je idee te ontwikkelen en uit te werken.

Gewaarwording

Gewaarwording

Wat gebeurt er daadwerkelijk?

  • Waarnemen met een frisse blik met een open mind. (seeing)
  • Luisteren van binnenuit, contact maken met een open hart. (sensing)

Erkennende verbinding tussen mensen.

We kennen straks de

  • bronnen | oorzaken van problemen en verlangens
  • systemen die de stad beïnvloeden

Presencing

Presencing

Crystallizing

Crystallizing

Prototyping

Prototyping