Ontdek de trekkers en reizigers in je team

Er zijn grosso modo twee type vakantiegangers: de reiziger en de trekker.

De reiziger

De reiziger plant vooral van tevoren.

Anticipeert op mogelijke problemen en is voortdurend gespitst zijn doel te bereiken: de reisbestemming.

Houdt continu controle, want er kan steeds iets misgaan.

De trekker

Voor de trekker is de richting van de reis bepalend.

Is op weg en gaat flexibel om met de problemen die zich voordoen.

Onderweg zijn, is het belangrijkste, de route wijzig je namelijk makkelijk onderweg.

Wat voor type ben jij?

  • Neem jij een landkaart mee en stippel je jouw reis vooraf uit of neem je je landkaart meer en je ziet wel?
  • Bedenk jij precies wat je onderweg nodig hebt of koop je onderweg wat je nodig hebt?
  • Is de conducteur iemand die jouw kaartje controleert of is hij de vraagbaak voor jouw verdere reis?
  • Vertrek jij omdat er mooi weer is beloofd of vertrek je omdat het regent?
  • Is jouw vakantie in het water gevallen als het regent of is jouw route lastiger geworden?

Ieder zo zijn voorkeur en vakantieplezier.

En nu komt het interessante.

Hoe is jouw team samengesteld?
Want ook in jouw organisaties heb je trekkers en reizigers.

Wie van hen is reiziger of trekker?

Maak gebruik van hun voorkeuren.

  • Hebben zij eerst een plan nodig om in actie te komen of gaan ze direct aan de slag?
  • Is het nodig om alles vooraf te inventariseren voordat zij met een veranderproces starten of is bijsturen tijdens het veranderen ook oké?
  • Houden zij van controle om te weten waar ze staan of willen ze graag weten waar zij naar toe gaan?
  • Komen ze in actie als ze weten dat het beter wordt of als er problemen zijn?
  • Raken ze gefrustreerd als de resultaten achterblijven of gaan ze door en passeren moeilijke hindernissen?

Luister dit jaar eens met een ander oor naar de vakantieverhalen en ontdek de reizigers of trekkers.

Waarom of wanneer is dit relevant?

Organisaties zijn constant in beweging en veranderen doe je samen.

Als teamleider is het handig te sturen op ieders voorkeur.

De één wordt namelijk doodongelukkig als je die met een plan op pad stuurt en andersom.

En jij hebt grote invloed met wie jij veranderingen realiseert.

  • Eerst een blauwdruk van de nieuwe situatie? Vraag het een reizigerstype!
  • Eerst het inrichten van een pilot en lerend ontdekken? Vraag het een trekkerstype!

Gebruik reizigers om een project te realiseren.

Doelgericht en met een stappenplan.

Dat geeft hen houvast en structuur.

Heerlijk.

Trekkers zijn meer de ondernemende types en houden wel van een risico.

Zij accepteren daarom ook dat zaken wel eens mis kunnen lopen.

Jammer dan.

Volgende keer beter.

Zet hen bijvoorbeeld in om nieuwe dingen uit te proberen.

Of je nu trekker of reiziger bent: voor beide heb ik een mooi aanbod. 

Ik nodig je uit jouw HGMR-route te bewandelen.

Jouw HGMR-route?

Wat is dat?

Jouw HGMR-route is een individuele workshop waarin jij helder zicht krijgt op de huidige en gewenste situatie van je team over 100 dagen.

Het eindresultaat is een concreet plan van aanpak, wat de start kan zijn van een verander- of implementatietraject.

Tevens gaan we na op welke wijze jij de reizigers en trekkers uit jouw team slim in kan zetten.

Wil jij in 100 dagen de kwaliteit verbeteren, kosten verlagen of de doorlooptijd verkorten?

Andere Teamleiders lukte dit ook.

Meer weten? Klik hier .