Haal met focus meer resultaat uit jouw team

Zo gaat het nu elke dag, lijkt het wel

Je weet zelf niet meer wat belangrijk is en welke prioriteiten jouw manager stelt.

Jouw concentratie staat op een laag pitje en steeds vaker vaak kom je thuis met een onbehagelijk gevoel.

Je krijgt als teamleider steeds wisselende opdrachten

Voorbeeld

Twee jaar geleden richtte organisatie ABC zich helemaal op het leveren van kwaliteit om zo de klanttevredenheid te verhogen.

Vanwege bezuinigingen moeten de kosten omlaag.

Dit gaat ten koste van de geleverde kwaliteit.

Steeds vaker ontevreden klanten aan de lijn.

Jouw teamleden snappen er niets meer van.

Wat is nu belangrijker?

Kwaliteit of lage kosten.

Je krijgt ook minder vertrouwen in de leiding

Dit voorbeeld illustreert een onwenselijke situatie.

Frustratie ligt op de loer.

Jouw bijdrage wordt steeds minder gewaardeerd en als antwoord hierop ga je lieverlee harder werken om iedereen tevreden te stellen.

Maar je weet ook dondersgoed dat dat niet langer zo door moet gaan.

Dat leidt tot ineffectief gedrag en een lage efficiency.

We werken allemaal wel hard maar of we de juiste dingen doen, valt te betwijfelen.

Een ander effect is dat ambitieuze teamleden nog wel even op hun positie blijven maar als ze de kans krijgen, de afdeling of organisatie verlaten om hun eigen weg verder te vervolgen.

Geef ze eens ongelijk.

Je kunt hier zelf veel aan veranderen.

Neem er wel even de tijd voor.

Denk aan een investering van circa 8 uur, verdeeld over 2 weken.

Geen solo-actie maar doe dit proces van voortschrijdend inzicht, samen met je team.

In zes stappen focus creëren

Stap 1: Ontdek de trends en ontwikkeling in je omgeving

Wat gebeurt er allemaal om je heen, bij leveranciers, klanten, concurrenten, in de maatschappij.

Beschrijf de trends en ontwikkelingen en prioriteer deze.


Stap 2: Stel vast wat klanten echt belangrijk vinden

Voer eens een vrijblijvend gesprek met een klant of interne afnemer van jouw producten of diensten.

Vraag eens door wat die nu echt belangrijk vindt.

Het meeste kom je te weten van een ontevreden klant.


Stap 3: Inventariseer de ambities binnen jouw team

Vraag ieder teamlid waar die over 2 à 3 jaar wil staan.

Wellicht weet je dit al en kun je hiervan een plaatje schetsen.

Vergeet ook je eigen ambitie onder woorden te brengen.

Want waar loop jij warm voor?


Stap 4: Overleg met collega’s en je leidinggevende

Deel vervolgens jouw bevindingen binnen de organisatie en vraag om reacties.

Hou het licht.

Ga eens samen lunchen of drink eens samen een borrel na het werk.

Zwengel de dialoog aan en kom een tot een heldere beeldvorming.

Waar gaat het nu om in jouw organisatie.

Hou het bij je eindconclusies we tot concrete zaken: liever de feiten dan meningen of overtuigingen.


Stap 5: Werk van grof naar fijn

Nu je weet waar de organisatie voor staat, is het zaak dit te vertalen voor jouw eigen team.

Een heel praktische oefening is gebruik te maken van futurethinking.

Reserveer voldoende tijd voor de oefening en follow up.


Stap 6: Zet alles op een flipover en maak het concreet

Als je de vorige stappen doorliep, beschik je nu over een schat aan informatie.

Nu kom het moment surprême, …

… want je bent nu bijna bij je focus punt.

Zet alle belangrijke bevindingen op een flip:

  • Relevante algemene trends zijn …
  • Belangrijke ontwikkelingen bij leveranciers en klanten zijn …
  • Onze klanten vinden het belangrijkst dat wij …
  • Wij zullen moeten excelleren in …
  • en dat betekent voor mijn team dat …

Het lijken open deuren en dat zijn ze ook.

Toch helpt bij focusontwikkeling.

Je zult namelijk merken dat een aantal activiteiten of richtlijnen onbelangrijk zijn of erger nog … ontbreken.

Je bent je nu bewust waar je je pijlen op moet richten.

Voorbeeld 1: leverbetrouwbaarheid

“De afdeling Radiologie heeft tot doel binnen 4 uur uitslag te geven van een patiëntonderzoek.

We moeten excelleren in logistiek en organisatie. “

Voorbeeld 2: omzetverhoging via leverbetrouwbaarheid

“Klanten krijgen na een aanvraag via de mail, binnen 4 uur antwoord, en we bellen altijd na om toelichtende vragen te stellen.

We willen hiermee de omzet met 50% verhogen.”

Nog meer inspiratie