Meer profijt van je vakantiewerkers

Waarschijnlijk kent iedereen het fenomeen: vakantiewerkers.

Wellicht ben je er zelf één geweest en maakte jouw eerste baan een onuitwisbare indruk op je.

Voor het eerst in een echt bedrijf werken en dingen doen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden.

Enfin, naast het feit dat vakantiewerkers werk voor je verrichten kun je nog meer profijt van hen hebben.

Gebruik vakantiewerkers om nieuwe inzichten op te doen.

Net zoals jij jouw eerste ervaring niet snel vergeet, geldt dat ook voor jouw vakantiewerkers.

Zij kunnen jou van veel informatie voorzien.

Vakantiewerkers zien dingen voor het eerst en zien dingen die anderen niet meer zien.

Kortom jouw bedrijfsblindheid compenseer je door jouw vakantiewerkers hier op te bevragen.

Natuurlijk geef je vakantiewerkers correcte werkinstructies anders kunnen ze hun werk niet goed doen.

Let vervolgens op of zij na een paar dagen met verbetersuggesties komen.

Vraag er bewust naar, want veel vakantiewerkers zullen hier uit zichzelf niet zo snel mee komen.

Wat valt je hier op?” noem maar alles op!

Stel dat jij de teamleider zou zijn wat zou jij dan veranderen?

Sta open voor hun antwoorden.

Verleid hen juist om open en eerlijk te zijn.

Immers de realiteit is er toch, alleen kunnen zij jou hier fijntjes op wijzen.

Geen gemaar, luisteren en doorvragen.

Hun frisse kijk geeft jou een extra paar ogen!

Gebruik ze niet als verklikkers.

Dat maakt de situatie alleen maar onveilig of je krijgt sociaal wenselijke antwoorden.

Mijn ervaring is dat vakantiewerkers graag vertellen wat hen opvalt of welke nieuwe ideeën zij hebben.

Luister geïnteresseerd.

Zij zijn de adviseurs die je tijdens deze vakantie er gratis bij krijgt.

Zij hebben geen ballast van het verleden of maken zich zorgen over hun baan.

Ontvang elke opmerking als een geschenk.

Zo komen patronen van jarenlange onhandigheid bovendrijven!

Deze vraag doet het ook vaak goed: Zou jij van onze organisatie iets kopen?

of

Zou je onze organisatie inschakelen voor je ouders?

Wat zouden wij moeten doen opdat jij van deze organisatie/afdeling iets koopt?”.

Vakantiewerkers hebben hun ogen en oren echt niet in de zak zitten!

En zij hebben vast niet direct een oplossing maar ze maken je wel bewust van jouw verbeterpotentieel!