Ik heb geen speciaal talent, …

… ik ben slechts nieuwsgierig.

[Albert Einstein]

 

Weet je, als jij jouw mind een krachtige vraag geeft, dan wordt het nieuwsgierig en gaat het op zoek naar antwoorden.

De meeste effectieve mensen zijn van nature nieuwsgierig.

Hun nieuwsgierigheid hebben zij zo ontwikkeld dat ze hiermee nieuwe en/of andere deuren kunnen openen voor hun klanten en collega’s.

En dan heb ik het bijvoorbeeld over:

  • strategie “Waar staan we over 3 jaar?
  • perspectief “Wat betekent dit voor jou en voor mij?
  • persoonlijke ontwikkeling “Op welke wijze blijven wij succes en plezier in ons werk houden?

 

Nieuwsgierigheid begint met een vraag

Het interessante aan een vraag is dat het onze mind direct aanzet om op onderzoek uit te gaan.

Neem bijvoorbeeld de vraag: “Regent het buiten?”.

Waarschijnlijk kijk je direct naar buiten.

Dat soort Pavlov-reacties herken je vast wel.

We zoeken direct naar een antwoord.

 

Aandacht

Een gesprek verandert meteen van richting als je een vraag stelt.

Nieuwsgierigheid heeft hetzelfde effect.

We richten “automatisch” de aandacht op vragen die iemand uit nieuwsgierigheid stelt.

Het werkt als een kompas.

 

Zo leerden we vroeger antwoorden

Nieuwsgierig zijn is overigens niet hetzelfde als informatie verzamelen om antwoorden te vinden, zoals we dat vroeger op school leerden.

Want toen ging het vooral om de juiste antwoorden te vinden.

Specifiek, concreet en meetbaar.

Er was slechts een paar juiste antwoorden.

We zijn dus gewend om beoordeeld te worden om vooral juiste antwoorden te geven.

Bijvoorbeeld:

  • Welke onderwerpen behandel in je rapport?
  • Hoeveel omzet heb je per maand nodig?
  • Welke mogelijkheden heb je om te verkopen?

 

Bij nieuwsgierigheid gaat het niet zozeer om de juistheid. Het gaat om het verkennen.

 

Het is een andere manier van ontdekken

En die ander manier van ontdekken, bevorder je door nieuwsgierige vragen te stellen, zoals:

  • Wat levert het jou op als jij je rapport af hebt?
  • Wat versta jij onder nieuwe omzet?
  • Op welke wijze zouden we aan nieuwe omzet kunnen komen?

Nieuwsgierige vragen zijn krachtige open vragen.

Zo nemen ze jouw mind mee op ontdekkingstocht,  … daar waar het interessant is.

 

Wat maakt jou nieuwsgierig?

Door welke nieuwsgierige vraag:

  • word jij enthousiast?
  • gaat jouw hart sneller kloppen?
  • zet jij anderen in vuur en vlam?

Bijvoorbeeld:

  • Hoe halen we het beste uit onze medewerkers?
  • Hoe worden we sexier voor onze klanten en medewerkers?
  • Op welke wijze willen wij topprestaties (blijven) leveren?

 

Start met krachtige uitdagende vragen

Ik begon in dit artikel met de stelling dat succesvolle mensen dikwijls nieuwsgierige mensen zijn.

Graag stimuleer ik mijn klanten om voor zichzelf krachtige vragen te stellen waardoor hun nieuwsgierigheid wordt uitgedaagd.

Vooral om beter te worden.

Om topprestaties te leveren, voor zichzelf, klanten, team en organisatie.

Door een krachtige vraag te stellen, doe je allerlei ontdekkingen en kom je mysteries tegen.

Krachtige vragen stimuleren introspectie, dragen nieuwe oplossingen aan en leiden tot meer creativiteit en meer inzicht.

Bijvoorbeeld:

  • naar binnen kijken: “Wat wil ik echt?
  • in de toekomst kijken: “Stel dat ik 100 dagen verder ben. Welke beslissing moet ik dan vandaag nemen?”

Krachtige nieuwsgierige vragen openen nieuwe perspectieven.

 

Maakt dit jou nieuwsgierig?

Binnenkort organiseer ik een aantal inspiratiebijeenkomsten voor directeuren – eigenaren en teamleiders.

En jouw nieuwsgierigheid wordt zeker op de proef gesteld.

Gegarandeerd, … je komt vol energie en nieuwe ideeën thuis!

   

Veel succes!

Sommige mensen zijn erg productief zijn en krijgen veel dingen voor elkaar.

Hoe doen ze dat?

Grote kans dat zij gebruik maken van het compounding-effect>

Het Compounding-effect is het samengestelde effect dat gerelateerd is aan de wet van oorzaak en gevolg.

In het leven oogst je niet alleen wat je zaait, je oogst meer dan je zaait.

De ogenschijnlijk onbelangrijke keuzes die je dagelijks maakt veroorzaken veranderingen in je leven: goed of slecht.

Dit zijn de dingen waar we niet aan denken, omdat ze geen onmiddellijk effect hebben.  Ze lijken er niet toe te doen.

Maar na verloop van tijd brengen ze je daar waar je nooit van plan was om  te komen.

Darren Hardy, heeft hier een interessant boek over geschreven.

Hij moedigt ons aan om dagelijks bewuste keuzes te maken.

Hoe eerder je begint met bewuste kleine veranderingen in je gedrag aanbrengt, des te krachtiger het Compound-effect in jouw voordeel werkt.

Wil je andere resultaten, maak dan nu andere keuzes. Stap voor stap, van dag tot dag, bepalen jouw keuzes jouw gewoonten, totdat het een patroon is geworden.

Maar het creëren van gewoonten is niet gemakkelijk.

Hoe zit dat precies?

Over het algemeen hebben wij de voorkeur voor de fijne onmiddellijke bevrediging van een slechte gewoonte dan het geweldige resultaat dat pas na lange tijd ontstaat – soms maanden of jaren – door een goede gewoonte.

Voorbeelden:

Liever eerst dat mailtje dat net binnenkwam lezen i.p.v. dat belangrijke rapport lezen
liever nu chips, i.p.v. lekker bewegen en fit blijven.

Want het negatieve effect van onze slechte gewoonten is op korte termijn heel gering.

 

Wil je een gewoonte veranderen?

Concentreer je dat op wat een nieuwe gewoonte toevoegt aan je leven in plaats van wat je opoffert.

Focus je dus op wat een nieuw gedragspatroon toevoegt aan je leven.

Starten is moeilijk, doorgaan is nog moeilijker.

Wordt het moeilijk voor jij kijk dan goed wat jou in zo’n situatie beïnvloedt.

Wees erop voorbereid en bedenk vooraf wat jouw strategie is om moeilijke situaties te managen.

<meer weten? Gan dan naar … linkje hgmr-acadmi